5 فوریه 2023- بیماری قلبی عروقی(CVD) ، علت اصلی مرگ و میر در دیابت نوع 2 است و قند خون بالا، دیس لیپیدمی و فشار خون بالا عوامل خطری هستند که به طور قابل توجهی در ایجاد آترواسکلروز، نقش دارند.

یک تحقیق اخیراً منتشر شده در Diabetes Therapy نشان می‌دهد که درمان با ایمگلمین اتساع با واسطه جریان (FMD) را دو ساعت پس از غذا خوردن، بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، Imeglimin ممکن است با کاهش قند خون پس از غذا و عوامل مؤثر غیرمرتبط با کنترل قند خون، FMD بعد از غذا را بهبود بخشد. این اثرات ممکن است تأثیر مطلوبی بر CVD در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد.

بیماران دیابتی، در معرض خطر اختلال عملکرد اندوتلیال هستند که می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی شود. از آنجایی که این اختلال ممکن است اولین مرحله ی برگشت پذیر در ایجاد آترواسکلروز و بیماری قلبی عروقی باشد، تشخیص زودهنگام اختلال عملکرد اندوتلیال برای پیشگیری از آن ضروری است.

ایمگلمین، یک داروی ضد دیابت کاملاً جدید است که حساسیت به انسولین و ترشح انسولین تحریک شده با گلوکز (GSIS) را افزایش می دهد. بنابراین، دکتر اوچیدا و همکارانش این موضوع را با فرض افزایش عملکرد اندوتلیال بررسی کردند.

در این کارآزمایی،ایمگلمین به شرکت کنندگانی داده شد که به دیابت نوع 2 مبتلا بوده وHbA1c کمتر از 6.5٪ داشتند، اما تحت درمان با انسولین نبودند. قبل و سه ماه بعد از تزریق این دارو، آزمایش تحمل وعده غذایی (592 کیلو کالری، 75.0 گرم گلوکز و 28.5 گرم چربی) انجام شد و قند خون، گلوکاگون، انسولین، عملکرد اندوتلیوم و تری گلیسیرید اندازه گیری شد. از اتساع با واسطه جریان، برای ارزیابی عملکرد اندوتلیال استفاده شد.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

دوازده بیمار، با میانگین سنی 55.5 سال(دارای محدوده بین چارکی  [IQR] 51.3-66.0) و نسبت جنسیتی 50٪ مرد، وارد این مطالعه شدند.

اگرچه هیچ تفاوتی در FMD ناشتا قبل یا 3 ماه پس از درمان با ایمگلمین وجود نداشت، FMD دوساعت پس از غذا به طور چشمگیری بهبود یافته بود. از نظر پروفایل گلوکز، درمان با ایمگلمین به طور قابل توجهی HbA1c، قند خون ناشتا و قند خون دو ساعت پس از غذا را بهبود بخشید.

در یک تجزیه و تحلیل ضریب همبستگی تک متغیره، تفاوت در FMD دوساعت پس از غذا، بین قبل و 3 ماه پس از درمان با ایمگلمین،با قند خون دو ساعت پس از غذا رابطه معکوس داشت.

سه ماه پس از مصرف ایمگلیمین، " FMDپس از غذا" چه در گروهی از بیماران که قند خون پس از غذای آنها کاهش یافته بود و چه در گروهی که کاهش قند خون پس از غذا را تجربه نکردند، بهبود یافت این نشان می دهد که ایمگلیمین با تاثیر بر عوامل غیر مرتبط با قند خون در بهبود FMD پس از غذا تاثیر می گذارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/imeglimin-lowers-cvd-risk-by-improving-postprandial-flow-mediated-dilation-among-diabetes-patients-106623